TrenujemyBoLubimy 2017 cz. 3

Test Coopera – sprawdź swoją formę

Na najbliższych zajęciach czeka ciekawe wyzwanie. Będziecie mieli możliwość wzięcia udziału w bardzo nietypowym biegu testowym. Na jakim dystansie? 1500 metrów? 2 km a może 3 km? Tego nie wie nikt – metą w tym biegu będzie… czas! Przed nami test Coopera.

W 1968 roku amerykański lekarz Kenneth Cooper wymyślił próbę wytrzymałościową, która miała sprawdzić kondycję wojsk armii Stanów Zjednoczonych. Test polega na 12-minutowym nieprzerwanym biegu (lub marszobiegu w przypadku słabej kondycji), najlepiej po tartanowym stadionie lekkoatletycznym.

Dla tych optymalnych warunków zostały ustalone normy metrowe dla każdej kategorii wiekowej oraz płci. Dzięki temu każdy z Was będzie mógł z łatwością stwierdzić, jaką wartość ma uzyskany wynik, wystarczy, że spojrzycie na drugą stronę dyplomu z wynikiem, który otrzymacie po zakończeniu testu. Na stadionie bardzo łatwo i szybko będzie można obliczyć Wasz wynik. Bieżnia jest oznaczona, co 100 metrów, a dokładniejszy wynik w zaokrągleniu do 10 metrów trenerzy domierzą zegarkami GPS lub po prostu krokami. Pamiętajcie, że po upływie 12-minut i gwizdku trenera zatrzymujecie się w miejscu, do którego dobiegliście i czekacie na domiar waszego rezultatu.

Na początku treningu wasi trenerzy przeprowadzą profesjonalną rozgrzewkę. Kilka minut truchtu, gimnastyka ogólna, przebieżki. Chodzi o to, aby przygotować organizm do wysiłku, ale równocześnie go nie zmęczyć. W zależności od frekwencji zostaniecie podzieleni (bądź nie) na 2 lub 3 grupy, tak, aby zbytnio nie tłoczyć się na bieżni i nie nadrabiać metrów po 2 lub 3 torze stadionu. Pamiętajcie, aby nie zaczynać testu na tzw. „maksa”. Zmęczenie powinno narastać z każdą minutą, starajcie się trzymać równe mocne tempo, takie, aby jeszcze wykrzesać siły na finiszową minutę, bowiem liczy się każdy przebiegnięty metr. Tylko wtedy wynik jest naprawdę miarodajny. Dla bardziej zaawansowanych zawodników będzie to cenna informacja, która pozwoli Wam trenować jeszcze bardziej efektywnie, bowiem dzięki wynikom z testu można oszacować, jakie powinno być tempo waszych długich wybiegań, odcinków interwałowych czy tzw. drugiego zakresu. Dla osób zaczynających swoją przygodę z bieganiem będzie to z kolei doskonały wyznacznik aktualnej formy.

Jesienią podczas akcji BiegamBoLubię będziecie mogli sprawdzić się ponownie. Zobaczycie wówczas jak po wspólnych treningach poprawiła się wasza wydolność, czy awansowaliście w tabelce wynikowej, a może nawet uda wam się wyjść poza skalę wyników z napisem „BARDZO DOBRY”!

Powodzenia i miłej zabawy!

Autor: Maciej Żukiewicz – trener bbl Ożarów Maz.